Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 30 september 2011

Stekpannebröd

Något som är väldigt gott är nybakat bröd. Vad som är ännu bättre är om det går snabbt. Det blev en vegetarisk pasta till lunch men tomatsås, broccoli, majs och halloumi. Det tänkte jag kombinera med snabba stekpannebröd; tills jag skulle kavla och märkte att jag inte hade min kruskavel i stugan, så det blev till att nagga med gaffel, även barnen fick hugga i.
Här är receptet på inte så snabba stekpannebröd;-)

5 dl grov mjölmix
1 tsk salt
1 tsk malda brödkryddor
1/2 msk hjortronsalt
2 dl vatten

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i ca 8 bitar.
Kavla ut varje bit med kruskavel (eller med vanlig kavel och nagga med gaffel) till en tunn kaka.
Grädda i en osmord stekpanna, ungefär två minuter på varje sida. Låt svalna på galler utan bakduk.

Supergoda med lite smör på till maten.

Lite bilder när Albin och jag bakar, Edvin fotograferade. Det blev mycket bättre bilder än när jag själv fotograferar; så fortsättningsvis får Edvin fotografera.

Väntar på kruskaveln...

...det fungerar med en vanlig också...

...baka, baka, liten kaka...

...och nagga den...

...och nagga den lite till...

...och nagga den lite till...

...och så...




...skjuts in i stekpannan....


...och så vänd på den!

Smaklig måltid!


Inga kommentarer: