Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

söndag 4 september 2011

smörgåstårta

Istället för karelska piroger ville barnen ha smörgåstårta; så det är naturligtvis vad det blev på menyn och här är receptet:

Till botten:

1 jäst
2 msk fiberhusk
1 ägg
0,5 dl raps- elle olivolja
5 dl vatten
3 msk honung

Rör ihop alla ingredienser och låt vila i ca 15 minuter.

Kör degen i köksassistent i 10 minuter, häll under tiden i mjöl och 0,5 msk bikarbonat tills degen har blivit fast men fortfarande kladdig. Använd lite grovt och ljust mjöl.

Häll i en sockerkaksform, smord och bröad och låt jäsa i ca 40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200 grader.

Lägg formen i ugnen i ca 25 minuter. Låt svalna utan bakduk.

Under tiden kokar du 5 ägg som du sedan blandar med 1 dl majonäs, 1 dl gräddfil,1 dl cremé fraiché, salt och 1 kruka färsk hackad dill. Till andra fyllningen tar du 2 burkar tonfisk (avrunna) och blanda med 1 dl cremé fraiché, 1 dl majonäs, salt och svartpeppar.

När brödet svalnat skär du det i 3 delar.

Lägg på äggfyllningen på första locket, på andra lägger du på tonfiskfyllningen. På toppen blandar du lite majonäs, cremé fraiché och gräddfil och brer på över hela. Toppa smörgåstårtan med grönsaker, frukt och räkor eller lax och njut=)

Smaklig måltid



Inga kommentarer: