Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 16 september 2011

Surdegsgrund




Idag lägger jag min surdegsgrund gjord på Jyttemjöl: http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=93, en länk till var det finns att köpa och en innehållsförteckning. Nästa vecka tänkte jag testa med bovetemjöl och rårismjöl. Lukten, smaken och glädjen när man ser kulturen växa är fantastisk! Det väger upp mot mycket annat! Nåväl, här kommer instruktionerna:

1:a dagen - Blanda 1 dl mjöl, ca 1.25 dl vatten och ett rårivet äpple. Häll i en glasburk och förslut. Låt stå i rumstemperatur tills nästa dag.

1 dl Jyttemjöl




Jyttemjöl

Rårivet äpple, mjöl och vatten





Blanda ihop och häll i en glasburk.
'
Låt stå och växa tills nästa dag.




Inga kommentarer: