Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 24 september 2011

Jennys snacks

Jag har en vän som bjuder på suverän mat. Ibland när jag är riktigt trött brukar jag blunda och tänka på laxen jag åt hemma hos henne, den var verkligen fantastisk. Ja, det är en hint om att jag vill komma igen, och gärna laxen nästa gång igen, så gott;-) Hursomhelst tror hon att det hon lagar på något sätt inte är "tillräckligt bra", vilket jag kan försäkra om att det är. Här kommer i varje fall recept på snacks som jag vet att hon vill ha:


Kikärtssnacks/Bönsnacks

Koka kikärtor enligt beskrivningen och rör ihop med ca 5 msk olivolja och de kryddor du gillar bäst. Eller om du inte tycker om kikärtor, som Carl Edvins kompis, kan du ta andra bönor, det som finns tillgängligt fungerar alldeles utmärkt.
Rosta i ugn på 225 grader i ca 20 minuter.


Rostade nötter

Blanda exempelvis valnötter, pecannötter och sesamfrön med lite rapsolja, limesaft, honung och chilikrydda. Rosta i torr stekpanna tills de får lite färg.

Hasselnötter

Något som är så enkelt men som jag själv verkligen älskar är rostade hasselnötter. Helt naturella. Rosta i ugn 225 grader i ca 15 minuter. Gnugga i en bakhandduk så det mesta av skalet lossnar. Låt svalna och njut.

Cashewnötter

Edvin gillar inte köpta, saltade cashewnötter så vi köper naturella och saltar själva.
Ta ça 1/2 kg osaltade cashewnötter och blanda med lite citronsaft, mineralsalt och örtsalt. Rosta i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter.

Rotfruktschips

Skala rotfrukterna, exempelvis morot och rödbeta (eller vilka du vill). Ta en potatisskalare och skala hela rotfrukten, till tunna skivor. Rosta i ugn på 225 grader på bakplåtspapper i ca 15 min. Lägg upp i en skål och blanda med lite olivolja och örtsalt.

Bananchips

Skiva bananer och lägg på bakplåtspapper. Lägg in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller tills bananerna har blivit krispiga. Ta ut och pudra med kanel då de fortfarande är varma.

Nöt/Fröpastor

Ta de fröer eller nötter du gillar bäst. Oftast är det godast att inte blanda utan att ta "en smak i taget" då alla nötter och fröer i sig har en väldigt specifik smak. Om du vill ha en starkare smak rostar du nötter eller fröer innan, annars fungerar det alldeles utmärkt utan.
Ta ça 200 gram nötter eller fröer och mixa dem, helst i en skål med en liten stavmixer, annars i en blender. Ibland behövs det någon matsked olja, då brukar jag ta rapsolja då den är mer neutral i smaken än olivolja. Bre på små tunna kex eller mackan till frukost (vi brukar ta mandelpasta med skivade bananer till brunch) på rostade mackor eller gör som jag och ät direkt med en sked!

Hoppas du finner lite inspiration i varje fall Jenny!=)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack så mycket vännen! Det skall bli kul att bjuda på lite hälsosammare snacks än de man köper i butikerna. Stor kram