Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

torsdag 22 september 2011

Ostpaj med färsk oregano och basilika serveras med Hel kyckling i ugn med färsk persilja

Denna paj fyller hela huset med en underbar medelhavsdoft. Om man blundar infinner sig känslan av att man sitter på en restaurang i Italien med vinden fläktandes i håret. Det är en lyxig känsla.

150 gram smör
3 dl bovetmjöl
1 dl rårismjöl
1 äggula 
2 msk kallt vatten

Lägg alla ingredienserna i en matberedare. Dela smöret i lite mindre bitar först. Kör snabbt ihop till en massa. Ställ in i kylen 30 minuter. 
Sätt ugnen på 225 grader, tryck ut degen med händerna i en pajform. Förgrädda i ca 15 minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader.

Ta 500 gram fårost, den ska vara mild i smaken (finns en alldeles underbar i Saluhallen på Grönsakstorget)
3 ägg
2 dl mjölk
1 kruka hackad oregano
1 kruka hackad basilika

Skär osten i tärningar och rör försiktigt ihop med ägg och hälften av kryddorna. Häll fyllningen i pajskalet. Ställ in i ugnen i ca 40 minuter. Häll över resten av kryddorna på pajen. Låt svalna en stund.

Skjuts in i ugnen...

...så var den klar!



Kycklingen

Skär en hel färsk (ekologisk) kyckling i mindre bitar. Lägg i en ugnsform, gärna en med lock. Rör ihop med:

rivet skal från 2 citroner
3 pressade vitlöksklyftor
olivolja
1 kruka färsk persilja (fungerar också med fryst)
mineralsalt
svartpeppar

Ställ in i ugnen i ca 1 timme på 200 grader. Öppna locket de sista 10 minuterna. Om du inte har en ugnsform med lock på så täck med aluminiumfolie. Servera med coctailtomater på kvist, lite olivolja och örtsalt. Mums fiflibaba!



Rör ihop allt.
In i ugnen i ca en timme.




Inga kommentarer: