Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 10 september 2011

Karelska piroger

Förra sommaren var jag på en Internationell Celiakimässa i Tampere, Finland. De hade mycket goda saker men inget direkt nytt....trodde jag, förrän jag sprang på en monter med Karelska piroger! Jag smakade på detta fantastiska underverk och trodde inte det var möjligt att en pirog kunde vara så god! Den var bakad på teff- och jyttemjöl.  Då det i receptet stod att det var tidskrävande vågade jag inte riktigt pröva under året som gått. Sedan föll det lite i glömska också. Nu när sommaren kom åkte mjölet upp på arbetsbänken; och här kommer receptet:

10 Karelska piroger

1 dl vatten
1 tsk fiberhusk
1/2 dl Jyttemjöl
1 dl Teffmjöl
en nypa mineralsalt
en aning rapsolja

2 dl vatten
2 dl rundkornigt ris
1 liter mjölk
1 ägg
några finrivna morötter
1/2 tsk mineralsalt

0.25 dl mjölk
20 gram smör

4 kokta ägg
75 gram smör

Koka upp vattnet till gröten. Häll i riset och låt koka med ett par minuter. Tillsätt mjölken och låt sjuda under lock i ca 40 minuter. När gröten är klar så rör om, tillsätt mineralsalt, rivna morötter och ägg.
Rör ihop alla ingredienser till degen i en matberedare. Forma degen till en rulle och skär i 10 lika stora delar. Rulla delarna till bollar och kavla sedan ut dem så mycket går utan att degen spricker. Lägg i fyllningen och nyp ihop kanterna. Grädda i 225 grader i ca 15 minuter.

Pensla med smält smör blandat med mjölk.

Servera nybakade med nykokta ägg, skala äggen medan de fortfarande är varma. Mosa dem sedan med en gaffel och lägg i smöret så det smälter. Servera genast på pirogerna.

Barnen formligen ääääääälskade dem, som jag. Nu efteråt var det inte så komplicerat som det kändes.

Njut, verkligen!

Tyvärr glömde jag helt bort att fota dem, men den här bilden är hämtad från Wikipedia, mina blev lite mindre men minst lika fina;-)








Inga kommentarer: