Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 20 september 2011

Surdegsbröd gjort på Jyttemjöl

Nu är grunden klar och nu bakar vi bröd!
Dag 5, på morgonen, tar du 2 dl surdegsgrund och rör i en stor bunke med 5 dl vatten och såpass mycket Jyttemjöl att det bildas en kladdig smet. Det får inte vara för mycket mjöl, då blir brödet torrt utan det ska vara kladdigt. Kör i en hushållsassistent på hög fart i ca 10 minuter. Det går bra i en matberedare också fast då får man flytta degen till en stor bunke när den är klar. Den sista minuten lägger du i lite mindre än en matsked mineralsalt, ett ägg och lite honung. Häll i några matskedar cocosfett eller olivolja i degen.
Täck med plastfolie och låt stå i ungefär 7 timmar.
Häll sedan över degen i en oljad form, häll lite mjöl över och täck med bakduk. Låt stå i ca tre timmar till.
Sätt ugnen på 250 grader, lägg in brödet i 10 minuter sänk sedan värmen till 200 grader och grädda i ca 40 minuter.

Låt brödet svalna på galler och täck med bakduk. Brödet kan stå framme och smaka färskt i ungefär 5 dagar. Täck bara med bakduk och ställ svalt. Absolut ett av familjens favoritbröd. Edvins bästaste surdegsbröd säger han. Det är verkligen supergott!


Det vita är mjöl om ni undrar.





Många hål, precis som ett surdegsbröd ska vara!

Ät och njut!









Inga kommentarer: