Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 17 september 2011

Bovetecrunch

Precis som Renée Voltaire är jag helt beroende av bovetecrunch. Jag brukade köpa hennes bovetecrunch tills jag köpte hennes matbok "Salig blandning". I boken fanns detta ljuvliga recept så nu gör jag den själv. Jag byter ut russin mot granatäpplekärnor, incabär eller mullbär då ingen i familjen gillar russin. Det är även gott att byta ut en del av boveten mot hackad mandel. Här kommer receptet:

500 gram bovete
120 gram gyllene linfrön, det går bra med bruna också
100 gram russin
20 gram gojibär
2 msk kanel
1 tsk mineralsalt

Lägg alla ingredienser i en stor bunke, fyll på med vatten och ställ in i kylen i 12 timmar. Skölj crunchen i en sil några gånger under blötläggningstiden och fyll på med nytt vatten.
Bre ut massan på ett bakplåtspapper och lägg på en plåt. Sätt ugnen på 55 grader och torka i ca 7 timmar om du inte har en torkugn, då torkar du på 43 grader i ca 20 timmar. Krossa och bryt crunchen och häll i en glasburk. Servera i en djup tallrik med mjölk eller yoghurt och ta lite färska bär också. Jag brukar strö lite extra kanel över. Så ljuvligt gott och man är mätt länge!

Här är den på väg in i ugnen, mums!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gjorde crunch men det möglade efter några dagar. Vad gjorde jag för fel.