Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

torsdag 6 oktober 2011

Kofta korma

Indisk mat är mycket starkare än vår svenska husmanskost så oftast blandar jag i lite grädde eller medelhavsyoghurt när barnen är med och äter då jag lagar indiskt. Här är mitt recept på Kofta korma, som barnen älskar by the way. Anpassa alltid mängden kryddor eller andra ingredienser efter smak och tycke.

800 gram lammfärs
lite rapsolja
2 hackade gula lökar
3 hackade vitlöksklyftor
1/2 dl kikärtsmjöl
hackad färsk koriander (efter smak)
en nypa garam masala
lite spiskummin
lite paprikapulver
en nypa mald koriander
lite grovmalen savrtpeppar
lite mineralsalt

Värm oljan och fräs upp lök och vitlök. Blanda fräset med alla kryddor och kikärtsmjölet. Rör i färsen och blanda ihop ordentligt till en smet. Rulla köttbullar till önskad storlek.

Såsen:

lite rapsolja
7 tomater
en nypa spiskummin
2 lagerblad
2 kanelstänger
en nypa gurkmeja
lite chilipeppar
lite mineralsalt
grädde efter smak

Värm oljan i en stekpanna. Lägg i tomater och alla kryddor och fräs i ungefär 5 minuter. Häll i vatten och lägg försiktigt ned köttbullarna. Koka i ca 10 minuter och rör hela tiden men du får vara försiktig så du inte skadar köttbullarna.
När köttbullarna ser klara ut så häll i önskad mängd grädde och låt koka ett par minuter. Servera med ris eller chapati (recept på chapati kommer vid senare tillfälle).



Var uppmärksam när de kokar så att du vänder på dem hela tiden.





Inga kommentarer: