Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 22 oktober 2011

Majsbröd

Jag har varit ansvarig utgivare för Axplocket som är Västra Götalands Celiakiförenings tidning, vilken våra medlemmar får ut 4 gånger om året. Jag gjorde mitt sista nummer förra månaden. I tidningen brukade jag alltid ha med flertalet recept som många medlemmar verkar ha uppskattat. En av dom ringde nämligen häromdagen och hade en fråga om majsbrödet jag hade med i det numret. Hon tog även upp mitt recept på brownies som hon bakat och sa att hon var supernöjd. Jag blev så sugen på att baka majsbrödet igen! Sagt och gjort, här kommer recept och bilder! Superenkelt!

Majsbröd


3 dl majsmjöl
6 msk potatismjöl
3 msk rårörsocker
2 msk bakpulver
1/2 msk mineralsalt
3 dl yoghurt eller fil
2 ägg

Rör ihop alla ingredienser och häll i smord och bröad långpanna, pajform eller annan medelstor form. In i ugnen i på 200 grader i 20 minuter. Det är gott att bre lite yohurt eller gräddfil över precis när brödet är klart. Täck över brödet i ca 5 minuter tills skorpan mjuknat lite o sedan njut!

Det här brödet är supergott att ha riven morot, zuccini eller palsternacka i; då blir det matigare och kan med fördel avnjutas till en god höstsoppa.

Bre ut smeten i en valfri form.

Efter tjugo minuter i ugnen ser brödet ut såhär.

Här har jag lagt på lite medelhavsyoghurt.

Jag valde att göra ett tunnt bröd då vi skulle äta det med pålägg men man kan göra det i en mindre form eller fördubbla receptet så det blir tjockare. Hur som haver är det ett gott bröd och vi gör det ofta när vi är utomlands till frukost då det är så lättlagat och gott. Det ser inte mycket ut för världen men är mumsigt!



Inga kommentarer: