Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

torsdag 1 september 2011

På tal om Quinoa..

...Albins favoritmat till utflykterna med förskolan.

Det bästa jag har gjort är att investera i en mattermos till barnens utflykter så de kan ha med lunch som håller sig fräsch i många timmar.

Quinoasallad

Skölj 1 dl quinoa i hett vatten för att få bort den bittra smaken.
Hacka lite gullök och stek genomskinlig i en liten kastrull, häll i quinoan och två dl vatten och koka på svag värme till vattnet kokat bort.
Tärna och stek lite hallomi.
Skiva några svarta oliver (gärna dem med kärna som är mycket godare).
Blanda allt med quinoan.
Tärna lite gurka, häll i lite majs och hacka några soltorkade tomater och rör ner.
Lägg i lite bönor eller kikärter.
Häll i en skvätt citronsaft.
Lite örtsalt och svartpeppar.
Mums! Han hade slukat hela lunchen trots att det var en jätteportion.

Godnatt!

6 kommentarer:

katarina sa...

Låter supergott! Ska testa det till Lukas. En fråga bara.. vad är hallomi?
Katarina

mekto sa...

Det är en ost som jag tror ursprungligen kommer från Cypern. Den har rätt mild smak och egentligen är en perfekt grillost, då den inte smälter. Den smakar lite gummiaktigt och salt, det låter inte gott men den är supergod. Barn brukar gilla den då den inte är skarp i smaken. Man kan steka den men jag har en bordsgrill av Jamie Oliver som jag brukar lägga ca en cm tjocka skivor i, grilla och sen skära i tärningar.
Ibland steker jag lite köttbullar som jag först skär i fyra delar och blandar i.
Supergott=)

Anonym sa...

Stekt hallumi är gott till vattenmelon också.
Receptet låter smaskens.
Manja

Anonym sa...

Den här rätten låter jättegod! Skall prova den i veckan:)

katarina sa...

Det låter gott! Var kan man köpa osten? Finns den lite här och där? Eller är den svår att få tag på?

mekto sa...

Manja, det låter gott, jag kan känna kombinationen och det vattnas redan i munnen! Det ska jag testa till helgen.

Jenny - ja gör det, du kommer älska den=)

Katarina - den finns att köpa på Hemköp, Ica, alla lite mer välsorterade detaljhandlar. Blir det Lukas matsäck på onsdag, ska bli kul att se om han gillar det.

Ha en fin dag!
/Mekto