Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

måndag 29 augusti 2011

Goda och oemotståndliga frallor...

...påminner om stenungsbakat bröd, fast mjukare. Kvällens "efterrätt" med honung på och ett glas mjölk.

ca 20 frallor

1 jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk fiberhusk
1 ägg
0,5 dl olivolja
4 msk honung
lite mineralsalt

Rör ihop jäst och vatten tills jästen smält. Blanda i resten av ingredienserna och rör om ordentligt. Låt vila i ungefär en kvart.

1 dl boveteflingor
1 dl quinoaflingor
1 tsk bikarbonat
2 dl bovetemjöl

Blanda i ingredienserna i den första smeten. Kör i maskin på hög hastighet en stund. Blanda därefter i grovt mjöl, ca 3 dl. Degen ska vara kladdig. Kör i maskin i 10 minuter.

Klicka ut på bakpappersklädda plåtar med hjälp av en matsked. Forma till frallor med lätt mjölade händer. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Sätt under tiden ugnen på 225 grader och lägg i plåtarna i ugnen i ca 10 minuter när frallorna jäst klart. De ska bli lätt brunaktiga i färgen. Låt svalna på galler utan bakduk. Njut!



2 kommentarer:

Stefan Nilsson sa...

Hej, vad är det för "grovt mjöl" man skall blanda i?
Det verkar saknas i receptet eller om det är jag som fattar dåligt// Stefan

mekto sa...

Hej Stefan!

Nej, det har jag visst missat att skriva upp. Jag använde glutenfritt grovt mjöl som liknar rågmjöl. Du kan välja det som passar men det ska vara 3 dl.

Lycka till!

/Mekto