Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 4 oktober 2011

Indisk fisk

Ibland står det helt still i huvudet; det arbetas för fullt med att hålla reda på alla läkarbesök, fotboll, kung fu, gymnastik, hip hop för att inte tala om föräldrarmöten, tentor och inte minst egna föreningsaktiviteter och lite tid för vänner och bara lite vuxentid. Med allt detta i huvudet, vad lagar man då till middag?
Oftast är vet jag precis vad jag ska laga men som sagt; ibland blir det bara för mycket...jag tog fram en gammal indisk kokbok, med lättlagade recept, som jag en gång fått av någon (kan inte minnas vem det var) där jag hittade ett underbart gott fiskrecept. Det blev kvällens middag och här kommer receptet, lite modifierat:

Rätten är ganska stark så är det barn med och äter är det väldigt gott att lägga på några klickar medelhavsyoghurt på deras mat, för att ta bort hettan.

ungefär 800 gram filé av färsk vit fisk
1 nypa mineralsalt
1 nypa vitlökspulver
ett par dl vatten
1 nypa garam masala
1 msk röd chilipeppar
1 nypa gurkmeja
1 nypa paprikapulver
1 dl vatten
lite rapsolja
4 hackade tomater
3 vitlöksklyftor, skalade och hackade
färsk koriander till garnering

Täck precis filéerna med så lite vatten som möjligt i en kastrull, häll i salt och vitlökspulver. Sjud endast i någon minut. Ta upp filéen med hålslev och lägg åt sidan.
Rör ut alla torra ingredienser med 1 dl vatten.
Värm oljan i en stor stekpanna och lägg i vitlöken, chilin och tomaten och fräs allt tills vitlöken har fått färg, men akta så du inte bränner den.
Häll nu i kryddblandningen och låt småputtra i några minuter.
Lägg i filéerna försiktigt och stäng av värmen på spisen men låt stekpannan ligga kvar tills fisken har hunnit ta till sig kryddsmaken i några minuter.
Strö över hackad koriander och servera med råris.

Det var bara så gott! Det bli nog mer indiskt denna veckan!

Fina fisken (bilden är tagen från kokboken, måste skärpa mig och komma ihåg att fotografera)

Inga kommentarer: