Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 9 september 2011

Morotssoppa och Pannkakstårta med gul plommonmarmelad

I veckan blev det morotssoppa till middag en dag. Jag brukar göra det enkelt för mig, här kommer receptet (använd ekologiska ingredienser):

Morotssoppa

1 kg morötter
5 potatisar
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
lite rapsolja
en nypa buljong
svartpeppar
örtsalt
färsk riven ingefära (jag brukar ha i rätt mycket)
en näve bladpersilja
grekisk yoghurt

Skala morötter och potatis, dela i mindre bitar. Hacka löken och lägg i en tjockbottnad kastrull med lite rapsolja. Fräs i någon minut, men inte så löken tar färg. Riv vitlöksklyftan och låt fräsa med i ca en halv minut. Lägg i morötter och potatis och häll i vatten så att det precis täcker grönsakerna, lägg i buljong. Låt koka tills grönsakerna blir mjuka. Mixa soppan slät med stavmixer, rör ner ingefäran och smaka av med örtsalt och svartpeppar. Servera med bladpersilja och en sked grekisk yoghurt. Antingen serverar jag soppan med nybakat bröd eller så bjuds det på pannkakor till efterrätt, så alla blir mätta. Denna dagen hann jag inte baka så det fick bli en pannkakstårta. Gjorde den lite nyttigare med bovetemjöl och egengjord marmelad. Här kommer receptet!

Pannkakstårta med gul plommonmarmelad

4 dl bovetemjöl
8 dl mjölk
en nypa salt
1 msk honung
5 ägg
lite rapsolja

Till fyllningen hade jag Gul plommonmarmelad, vispad grädde som topping och lite rostade mandelspån jag hade kvar sedan Glömmingetårtan i somras.

Pannkakstårtan
Häll i mjölet i en bunke. Rör ner 5 dl mjölk tillsammans med salt och honung. Rör om ordentligt så inga klumpar bildas. Rör ner äggen och oljan. Blanda tills det blir en jämn smet. Rör ner resten av mjölken. Grädda pannkakorna i en torr stekpanna. Lägg marmelad emellan varje pannkaka, vispgrädde på toppen och garnera med vad du har i skafferiet. Smaklig måltid!




Inga kommentarer: