Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

torsdag 1 september 2011

Älskade Quinoa..

Idag åt vi Punjene paprike eller  Fyllda paprikor på svenska, till middag som mormor tillagat. Det är en rätt hon åt som barn i Montenegro som hon modifierat litegrann. Punjene paprike i Montenegro är en lika vanlig rätt som köttbullar i Sverige och liksom köttbullar smakar allas Punjene paprike olika. Ingen vet längre grundrecpetet utan det går i arv; det dras ifrån och läggs till för varje generation.
Lukten, smaken är unik men ändå så enkel och god! Här kommer min mammas recept (dock lite ändrat av mig), enjoy:

Såsen som paprikorna ska puttra i:

3 hackade gula lökar
3 hackade vitlöksklyftor
4 tärnade röda paprikor
1,5 kg hackade tomater (Kan bytas ut mot 4 konserver med hela tomater)
0,5 dl tomatpure´
4 rivna morötter
1 kruka hackad färsk persilja
örtsalt och peppar
lite olivolja

Fräs lök och vilök i olivolja tills löken blir lätt genomskinlig, tillsätt därefter paprika, morötter och stek dem halvmjuka. Tillsätt tomat. Koka på låg värme i ca 15 minuter. Lägg i den hackade persiljan. Smaka av med örtsalt och peppar. Mixa såsen med en stavmixer och ställ åt sidan.


10 stora paprikor (beräkna ca 1 paprika per person) gärna röd

1 kg färs
4 dl quinoa
1 hackad gullök
1 hacka vitlöksklyfta
2 ägg
1 kruka färsk hackad persilja
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. Tvätta paprikorna nogrannt, skär av skaftet och gröp ur. Rör ihop alla ingredienser och salta och peppra. Fyll paprikorna men tryck inte i fyllningen då är risken att de blir för hårt stoppade. Ställ paprikorna med öppningen uppåt i en ugnsform med lock eller en gryta som tål ugnsvärme. Häll nu tomatsåsen över paprikorna och lägg på locket. Ställ in i ugnen och låt det puttra i ungefär 2 timmar. Serveras med en klick turkisk yoghurt och nybakt bröd.

Tanken var att jag skulle ta ett kort och lägga in men vi var så hungriga och jag kunde inte hitta kameran... Barnen älskade det och även deras två vänner. Snart gör jag recpetet själv och lägger in en bild eller två.

Till helgen blir det Karelska piroger bland annat ser fram emot detta. Trevlig kväll!

Inga kommentarer: