Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

onsdag 30 november 2011

Kikärtsflatbröd

Det här receptet hittade jag i en italiensk bröd- och pastabok för mycket länge sedan, tror den hette "Pane e pasta", minns inte exakt ingredienserna men så här brukar jag göra och det blir supersmarrigt!

Häll i 5 dl vatten i en bunke. Häll därefter i 1 msk olivolja och en tesked mineralsalt.
Vispa försiktigt ner 200 gram kikärtsmjöl till en lös smet. Täck bunken och låt stå i några timmar. Ju längre smeten får dra sig desto mera smak blir det.



Olja in en pizzaform av metall eller liknande rikligt med olivolja. Rör om i smeten och häll ner den i formen.



Strö över lite rosmarin och svartpeppar (valfritt) och ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter eller tills brödet är gyllenbrunt och tills kanterna på brödet är frasiga. Servera brödet varmt. Detta är ett av mina favoritbröd. Äter det gärna till frukost också.




Kikärtsmjöl finns att köpa i de flesta ekoaffärer.

P.S. Välkommen Marie! Det var detta recept jag talade om i skolan.

Må väl!

Inga kommentarer: