Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 29 november 2011

Supergott knäckebröd

Fick tips om detta knäckebröd och det såldes även på Mat för livet mässan. Detta är ett perfekt knäckebröd att göra då man har kort om tid. Man blandar ihop innehållet i påsen med 6 dl vatten och 2 msk olivolja i en skål eller bunke. Täck bunken och ställ in i kylen i ca 8 timmar. Ta ut smeten och bre ut på 2 plåtar med bakplåtspapper, strö över något du tycker om exempelvis flingsalt, kanel eller något annat gott. Ställ in i ugnen i 15 minuter på 200 grader (gärna varmluftsugn). 
Ta ut plåtarna och klipp knäckebrödet i önskad storlek. Lägg tillbaks på plåtarna och ta bort bakplåtspappret samt vänd knäckebrödet på andra sidan. Sänk värmen till 150 grader och låt det stå kvar i ugnen i ca 1,5 timme. På paketet står det 30 minuter men förmodligen gör jag väldigt tjocka knäckebröd så mina måste stå MYCKET längre för att bli krispiga.

Lägg i en burk och ställ in i kylen.

Det är verkligen så gott; man kan äta det som frukost, mellanmål, fredagsmys, godis, ja you name it, knäckebrödet är verkligen superbt och samtidigt väldigt nyttigt och ekologiskt. Mums!

Ingredienserna är som sagt ekologiska och påsen innehåller risflingor, boveteflingor, linfrön, pumpakärnor, sesamfrön samt solroskärnor. 

Tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder då min Iphone bestämde sig för att fastna i återhämtningsläge och jag inte kan få den att fungera nu. Mina bilder från de senaste tre veckornas matlagning är borta samt bilderna från mässan och framförallt mina kontakter; tjohoo! Kul!

Ewalies knäckemix heter knäckebrödet och jag bifogar en länk istället för en bild. http://ewalie.se/

Maila, telefonen fungerar inte:((

/sov gott

Inga kommentarer: