Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 1 november 2011

Ugnsbakade, stora, vita bönor

Efter en tävlingsturnering i schack för barnen blev det idag en proteinrik middag, tyvärr ingen middag barnen jublar till, men det slinker ändå ner några bönor; och de är stora så jag är rätt nöjd:) Själv älskar jag dem och det är ett recept som är likt de flesta recept från Montenegro - ingen vet de exakta ingredienserna, för några sådana existerar inte. Vad gäller mått av ingredienser är det alltid på ett ungefär...så här kommer min version av "Pasulj" som det heter nere i Montenegro.

Pasulj

500 gram torkade, stora, vita bönor
mineralsalt
4 stora, gula lökar
1 msk paprikapulver
lite tomatpuré
vitpeppar
svartpeppar
mineralsalt
olivolja
ca 2 dl medelhavsyoghurt

Skölj bönorna länge i rikligt med vatten. Häll över dem i en kastrull och häll på vatten så det täcker bönorna. Koka bönorna på medelvärme; när de börjar koka häller du i ca en matsked salt. Koka bönorna mjuka, brukar ta ungefär 1 och 1/2 timme.


Så här ser de ut när de är färdigkokta.



Skala 4 lökar och lägg i matberedare. Fräs lök tillsammans med olja, paprikapulver, vitpeppar, svartpeppar och salt.




Häll i yoghurten och blanda ihop allt.



Häll i lökfräset i bönorna och rör om.

Häll i allt i en ugnsfast form. Ställ in i ugnen i 30 minuter på 200 grader. 


Servera med rivna morötter, coctailtomater, blandsallad och inlagd vitlökspaprika.

Det är verkligen riktigt gott. Bondmat som det smakade förr, tar lite tid att tillaga men är väl värd allt besvär.







2 kommentarer:

Anita sa...

Låter jättegott! Inlagd vitlökspaprika? Gör du det själv eller kan man köpa det nånstans?

mekto sa...

Hej Anita!

Ja, det är riktigt gott! Och även vitlökspaprikan är supergod!

Vitlökspaprika går att handla i välsorterade mataffärer och ofta finns de i utländska delikatessaffärer; men det godaste är att göra det själv och det är mycket enkelt.

Här kommer receptet:

1 kg valfri paprika (jag brukar ta gul eller röd)
1 tsk mineralsalt
2 msk äppelcidervinäger
4 msk olja
4-6 skivade vitlöksklyftor

Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta av paprikan noga, ta bort kärnhuset och dela paprikan i 4 delar.
Lägg paprikan på en plåt och ställ in i ugnen. Paprikan är färdig när den har blivit lite "bränd" i skalet, brukar ta ungefär 15-20 minuter.
Lägg därefter den varma paprikan i en skål med kallt vatten och skala den. Låt den droppa av i ett durkslag.
Rör ihop vitlök, salt, olja och vinäger och blanda ihop med paprikan.
Häll allting i en glasburk och ställ in i kylen.

Ta fram och ät med allt, jättegott!

Lycka till!
Bästa hälsn Mekto