Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 18 november 2011

Jinga Machee

Laxcurry med vitlök och ingefära

Detta är verkligen gott och att det bara tar en kvart att tillaga är inte fy skam. Idag blev det laxcurry men sist blev det räkcurry. Detta fantastiskt gott och enkelt att tillaga. I Indien serverar man curryn med ris eller naan men vi äter oftast rätten med bovetenudlar och det blir en otrolig smakupplevelse jag lovar. Receptet nedan räcker för 4 personer.

ca 800 gram färsk lax eller 1 kg handskalade räkor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 tomater
1 tsk mald ingefära
1 tsk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
lite olivolja
mineralsalt efter smak

Skala räkorna eller dela laxen i mindre bitar. Skålla tomaterna, skala dem och hacka dem. Skala och skär lök och vitlök i mindre bitar. Kör lök, vitlök, ingefära, gurkmeja och paprikapulver i matberedare till en smidig pasta. Värm oljan, lägg i pastan och låt den fräsa i ca 5 minuter utan att den tar färg. Lägg i tomathacket och låt fräsa i 2 minuter till. Till sist lägg i räkorna eller laxen och låt vara i ca 2 minuter. Ta bort stekpannan från värmen och täck med lock. Låt stå i 5 minuter tills laxen är klar. Smaka av med mineralsalt.


En bild på nudlarna som vi använder, de såååå goda och samtidigt nyttiga!  Jag köper dom på Life men de finns med all säkerhet i alla ekoaffärer.

Mums!

Hackad lök och skållade tomater.

Här steker jag lök och kryddor.

Rör hela tiden så inte löken tar färg.

Häll i tomaterna.

Och till sist lax eller räkor.



Det är så gott så vi glömde helt fota rätten ihop! Allt slank ner i magen på några minuter. Jag gör om den med räkor igen snart och försöker lägga in en bild innan familjen anfaller! Dofterna är verkligen underbara, njut!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mekto. Nu har jag äntligen läst mer på din blogg. Jag fastnade för det här receptet och ska göra det i helgen.
manja

mekto sa...

Hej Manja!

Det är mycket populärt och väldigt enkelt att göra. Kul att du tittade förbi! Tänkte på lökpajen du har pratat om innan. Kunde du lägga in receptet på den, är väldigt sugen att göra den.

Kram Mekto