Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

torsdag 10 november 2011

Svensk husmanskost

Jag har aldrig gillat kålpudding som liten; den jag fick i bamba var alldeles smaklös och vattnig och hemma ingick inte kålpudding i vår matkultur. Jag ville ge kålpuddingen en ärlig chans (med viss modifikation) och bestämde mig för att tillaga rätten. Kålpudding är inte så dumt faktiskt. Här kommer recpetet, testa själv! Barnen tyckte faktiskt om det!

1,5 kg vitkål
vatten
lite smör
mineralsalt
honung
kalvfond
Collorit (Ekströms, bara för färgens skull)

Skär kålen i mindre bitar. Mixa vitkålen i matberedare. Stek upp med lite smör, när kålen börjar fräsa häll på så pass mycket vatten att det täcker och koka tills kålen är mjuk. Häll av vattnet och blanda vitkålen med salt och lite honung. Ställ åt sidan.

Vitkål

Vitkålen tillsammans med kryddor.





500 gram färs
2 dl kokt quinoa
1 ägg
4 dl mjölk
2 dl creme fraiche
vitpeppar
buljong
kryddpeppar
mineralsalt

Blanda färsen och quinoan. Häll i resterande ingredienser och rör ihop till en rätt lös massa.
Blanda först quinoan, färsen och rör därefter i creme fraiche och kryddor.

Rör till sist i kryddor och mjölk.

Varva därefter vitkål, köttfärs och avsluta med en våning vitkål i en  långpanna.


Ställ in i ugnen på 200 grader i en timme.




Servera med lingonsylt, kokt potatis och kokt morot.

Inga kommentarer: