Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 14 oktober 2011

Den bästaste paprikasoppan...

...jag lovar, och vilken vitaminkick! Detta är en av familjens favoritsoppor om inte den bästa! Om du bara har tid och ork att testa ett endaste recept på min blogg, så testa detta! Du kommer inte bli besviken. Jag har ursprungligen tagit detta recpet från Renée Voltaires "Salig blandning" och modifierat den litegrann.

Paprikasoppa

ca 1 kg sweet röd paprika
1 dl soltorkade tomater
2 vitlöksklyftor
mineralsalt
vatten
ca 1 dl pinjenötter eller solrosfrön
lite honung (valfritt)
ca 1 msk buljong
1 kruka basilika
lite olivolja
örtsalt

Rosta paprikorna i ugn på 250 grader  i ca 15 minuter. Skala paprikorna medan de fortfarande är varma. Lägg alla ingredienser i en mixer och mixa till en soppa och smaka av med örtsalt. Blanda i önskad mängd vatten beroende på hur tjock du vill ha soppan. Servera soppan varm eller kall.

Mumma!


Så här ser soppan ut när den är klar! (Denna gjorde min svärmor men den var minst lika god!)

Inga kommentarer: