Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 18 oktober 2011

Murgh dansak

I det ursprungliga receptet skulle man ha i ananas men jag tycker det blir för sött så vi kör med aprikos istället. Och ja, jag rotar fortfarande i den indiska kokboken;-)

1/2 kg kycklingfilé
2 dl gula linser
1 påse blötlagda, torkade aprikoser (jag använder Kung Markattas)
en nypa gurkmeja
1 nypa paprikapulver
ca 1 msk röd chilipeppar
en nypa spiskummin
3 lagerblad
1/2 msk mineralsalt
1 dl vatten
lite olivolja
2 hackade tomater
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
en stor bit ingefära, skalad och finriven

Koka linserna enligt anvisning på paketet men minska vattenmängden litegrann. Skär de blötlagda aprikoserna i mindre bitar.
Blanda alla kryddor med vattnet och rör tills saltet är upplöst.
Värm upp en stekpanna på medelvärme och lägg i kyckling, tomat, lök, vitlök, ingefära och kryddblandningen. Blanda och koka på svag värme tills kycklingen är klar, ca 15 minuter.
Blanda därefter i linserna och aprikoserna och sjud i ca 5 minuter.
Smaka av med salt och servera rätten med naan eller med ris. Mumma!

Inga kommentarer: