Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 8 oktober 2011

Edvins muffins


Idag fick vi fint besök i stugan av Emina, Suad, Gigi och Jonathan. Edvin ville baka muffins och bjuda på, så sagt och gjort här kommer receptet.

Muffins

3 ägg
1,5 dl socker
1 msk vaniljpulver
1,5 dl mjölk
0,5 dl rapsolja
3 dl mjöl (jag använde Sempers Fin Mix, men anpassa efter intolerans/allergi)
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt.  Blanda de torra ingredienserna och rör försiktigt ned i äggblandningen. Rör till sist i rapsolja och mjölk. Fördela i ungefär 20 mellanstora muffinsformar. Ställ in i ugnen i 25-30 minuter på 175 grader.

Vi gjorde en dubbel sats och hade i en halv smält chokladkaka i den andra hälften av smeten. Det blev 38 muffins av vår stora smet.

Edvin garnerade muffinsen med marsankräm, en smaksatt med vanilj, en med jordgubbssmak och en med gräddsmak. Sedan färgade han krämerna med turkos färg, röd julfärg och grön bladfärg. Han satte också på ätbara pärlor och kulor.

Här gör han klart det sista.

Edvin gjorde garneringen alldeles själv, så häftigt!


Det räckte även till Kaj och hans fru och två blev kvar till kvällsfikat till Aron och Jenny.