Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

söndag 9 oktober 2011

Mällby Lantgård

Förra söndagen var vi på Mällby Lantgård hela dagen som ligger ute vid Tjörn. Vi var där på ett studiebesök och skulle bland annat göra en surdegsgrund.
Maria på Mällby Lantgård bakar fantastiskt gott surdegsbröd gjort på bovete. Allt hon bakar och säljer är ekologiskt; hennes produkter finns att köpa på bland annat Fram och Ekostore i Göteborg. Maria gör även maränger, muffins, skorpor och en del annat. Jag köper hennes bröd till barnen till förskolan och skolan för att det är nyttigt och för att det kan stå framme i flera dagar utan att bli gammalt som glutenfritt bröd lätt tenderar att bli.
Hon gör maränger i flera olika smaker och de är så goda att ha till glass eller att bara äta som de är.

Maria lagade en suverän lunch och det var provsmakning av hennes produkter efterråt. Till barnen hade hon ställt fram lego och efter lunch fick dom frossa i hennes maränger, muffins och skorpor. Hon och hennes man Edvin har ca 2500 höns, då de även säljer eko ägg. Barnen fick vara med och mata hönsen och kaninerna. Det var en superfin dag!

Inga kommentarer: