Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 11 oktober 2011

Kanelbulledagen!


Det var sååå länge sedan vi bakade hederliga, svenska kanelbullar! Men...kanelbulledagen missar vi inte för allt i världen! När Edvin var liten så trodde han att det hette "Kamelbullar" så det är vad vi har namngett våra idag. Här kommer ett recpet på "naturligt glutenfria hagakamelbullar".  Barnen vill ha STORA bullar; precis som dom som finns i Haga och jag lovar, följ receptet och smaka, de är godare än Hagabullarna.

Kamelbullar

1 1/2 röd jäst
3 msk fiberHUSK
1 ägg
1/2 dl honung (det fungerar lika bra med rårörsocker eller Agavesirap)
1 dl rårörsocker
pyttelite salt
200 gram smör 7 dl röd mjölk
1/2 kesella burk eller kvarg

Smula jästen i en hushållsassistent. Smält smöret, tillsätt mjölken och kesella/kvarg. Röran ska vara ca 36 grader varm. Blanda sedan ut röran med jästen tills jästen är helt löst. Blanda i övriga ingredienser och låt stå ungefär 20 minuter.

Luktar redan ljuvligt.

Nu sätter du igång assistenten och rör i (på ett ungefär) 10 dl mjöl (jag använde Sempers Fina mix) tillsammans med 1 kryddmått hjortronsalt och och 2 kryddmått bikarbonat. Kör assistenten i 10 minuter på max.



Täck med plastfolie och låt stå tills dubbel storlek.


Nu så, är degen klar!
Knåda degen lite.


Dela den i två delar.

Kavla ut den rektangulärt. Bre på rumsvarmt smör, (ca 50 gram för en halv deg), strö på socker och pudra med kanel.

Rulla ihop degen och skär längden i ca 3 cm stora bitar.

Pensla med uppvispat ägg och häll på önskad mängd pärlsocker.

Färdiggräddade! De smakar verkligen sagolikt!
'

Jag blir glad av kamelbullar! 






Inga kommentarer: