Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 14 januari 2012

Gratinerade bönnudlar

Efter fyra veckor i Thailand med deras underbara matkultur blir det troligtvis mest recept från det thailändska köket ett tag framöver. Matkulturen är något utöver det vanliga.  Jag gick runt med ett leende på läpparna dygnet runt; thailändarna och deras kultur är fantastisk. Jag fick såklart med mig en massa recept på deras underbara mat. Jag lägger upp bilder allt eftersom, här kommer ett superenkelt men annorlunda i smaken recept, som jag fick av en kvinna som driver en restaurang i Mae Phim.

Ingredienser

en stor bit färsk ingefära
ca 200 gram bönnudlar
1 burk kokosmjölk
salt
finmalen svartpeppar
soja
sesamfrön

Som tillbehör kan man antingen ha räkor, kyckling eller kött och förslagsvis broccoli. Jag tog kyckling och broccoli.

2 kycklingfileér och ett stort broccolihuvud

Ställ lergrytan i varmt vatten i ca 15 minuter.
Blötlägg nudlarna i kallt vatten, ca 2 minuter. 
Skala och skiva ingefäran och lägg i botten på en lergryta.
Blanda kokosmjölken med salt, önskad mängd soja och svartpeppar.
Lägg i nudlarna i grytan och häll över mjölkblandningen.
Så goda nudlar, köpta i Thailand såklart.



Strimla kycklingfilén och woka hastigt så den tar lite färg tillsammans med sesamfrön. 
Rör ner i grytan ihop med nudlarna.
Ställ in lergrytan i kall ugn och sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
Låt vara i ca 30 minuter.
Blötlägg nudlarna i någon minut.


Skölj och ansa broccolin och woka med lite olja och salt och servera tillsammans med nudlarna.

Smaken är fantastisk! Njut.

Skala och skiva ingefäran.


Ser inte mycket ut för ögat men så gott.


Bra att boosta med vitaminer i kylan.



Inga kommentarer: