Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 20 januari 2012

Fried rice with pork

En av barnens favoritmat under resans gång. Enkelt och bra om man har rester kvar av ris eller kött/skaldjur.

Ingredienser

kallt ris för 2 personer
strimlat fläsk, jag tog filé
1 strimlad och hackad morot
2 ägg
1 hackad och stekt lök
2 hackade och stekta vitlöksklyftor
sojasås
fisksås
salt
chilisås
koriander (helst färsk)
citrongräs
naturella jordnötter, hackade och rostade i panna

Serveras med skivad gurka och lime, så enkelt och gott.

Woka fläsket i en panna; kläck i äggen och rör ihop. Lägg i det kokta riset, löken, vitlöken, moroten och woka i någon minut. Lägg därefter i sojasås, fisksås, salt, chilisås, koriander, citrongräs och jordnötter.

Servera med lime och gurka vid sidan av.

Jag använde mig av detta ris, supergott, verkligen, finns på http://www.tojaimport.se/.


Så här serveras rätten på restaurangerna.




Inga kommentarer: