Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

måndag 30 januari 2012

Ännu en älskad thairätt

Kyckling med cashewnötter

Ingredienser för 4 personer:

1/2 kg kycklingfilé
200 gram cashewnötter, rostade i stekpanna
2 röda paprikor i bitar
1 broccolihuvud i bitar
500 gram champinjoner i bitar
2 gula lökar i bitar
2 vitlöksklyftor skurna i tunna skivor

Såsen:

4 msk chilisås
chilipulver
mineralsalt
finmalen svartpeppar
lite sojasås
1 msk majsena majsstärkelse
mineralsalt och finmalen svartpeppar

Riset:

Underbart brunt thairis från Tiger:
Så himla gott, favoritriset!


Gör så här:

Skär alla ingredienser i munsstora bitar. (Thailändare äter med sked, ingen kniv, men med gaffeln till hjälp för att putta upp maten på skeden med.)Så lagom bitar att tugga på.
Woka kycklingen och lägg åt sidan.
Woka resten av ingredienserna några minuter och lägg därefter tillbaks kycklingen.
Rör ihop såsen, förutom salt och pepparn och häll i wokpannan.
Koka upp och låt puttra i någon minut.
Smaka av med salt och peppar.

Koka upp riset enligt anvisningarna på burken. Servera!

Mums fiflibaba!

Inga kommentarer: