Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 20 december 2011

Vegetarisk lasagne

Jag har varit så sugen på den vegetariska lasagnen ända sedan vi var i Stockholm. I veckan fick jag äntligen tid att tillaga den igen. Edvins kommentar efter maten: "Detta är min favoritmat nu och pizza kommer på andraplats! Denna var mycket godare än den i Stockholm!" Vilket betyg tänker jag! Edvin är en finsmakare, han tycker inte om vadsomhelst; i själva verket är nog båda barn finsmakare=)

Dessa ingredienser:
Sempers lasagneplattor (förkokta)
olivolja


Bechamelsås
50 gram smör
1/2 dl bovetemjöl
1 lite mjölk
500 gram riven parmesan


Fyllning
2 hackade röda lökar
3 skivade vitlöksklyftor
400 gram röda paprikor
300 gram soltorkade tomater i olja
100 gram oliver (jag tog gröna)
400 gram färsk spenat
1 burk med konserverade tomater (Kung Markattas)
olivolja
svartpeppar
mineralsalt
buljong (Biofoods)
vitpeppar

Så här gjorde jag denna gången

Fräs lök och vitlök i en kastrull tills de fått lite färg.
Mixa soltorkade tomater, paprikor och oliver i matberedare i mindre bitar.
Häll i kastrullen och stek en stund tillsammans med löken.
Skölj spenaten och lägg iden matberedaren en bra stund.
Lägg i även den i kastrullen.
Häll i de konserverade tomaterna.
Häll i några skedar av buljongen.
Låt allt småkoka i ungefär 20 minuter.
Tillsätt vatten vid behov.
Gör under tiden Bechamelsåsen.

Smält smöret.
Häll i mjölet och rör ihop.
Häll i två deciliter mjölk och rör till jämn massa.
Häll därefter i resten av mjölken och låt koka ihop.
Stäng av plattan, lägg i osten och rör om tills den smält.


Ta nu bort fyllningen och smaka av med kryddorna.
Sätt ugnen på 200 grader.

Ta en form och häll olivolja i botten.
Täck med lasagneplattor.
Lägg på fyllning och därefter rikligt med Bechamelsås.
Upprepa proceduren 2 gånger.

Ställ in lasagnen i ugnen i 40 minuter.
Täck lasagnen med folie de sista 20 minuterna.

MUMS!

Det ryker och doftar.


Spenaten ska också i.

Inga kommentarer: