Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

måndag 23 januari 2012

Mat som alla mår bra av...



...är en bok som Celiakiförbundet har tagit fram tillsammans med Jurgen Grossman. Tanken är att det ska vara enkelt att laga mat från grunden, som är hälsosam och som alla kan äta. Den finns att beställa på celiaki.se. Man får anpassa recepten om man är mjölkproteinallergiker och till sojagrädde eller havregrädde om man är sojaallergiker.

Jag tänkte prova några av Grossmans recept framöver. Det finns några jag är lite nyfiken på. Igår testade jag hans recept på:
"Röding med quinoa och basilikasås"

Då jag inte kunde få tag på röding idag tog jag lax istället, så:

Sätt ugnen på 200 grader först, därefter behövs det:
4 bitar lax
1 knippe färsk lök, skuren i mindre bitar
1 röd paprika, skuren i tärningar
3 dl quinoa
4,5 dl vatten
2 msk olivolja
0,5 dl hackad persilja
salt och peppar

Basilikasåsen:

1 dl vitt vin
olivolja
3 dl laktosfri vispgrädde, Valios
1 schalottenlök, finhackad
1 kruka basilika

Först rostar man quinoan genom att lägga den i en varm kastrull och lyssna tills det poppar (lite som popcorn).
Fräs paprika och färsklök ihop med quinoan.
Häll i vattnet och koka tills vattnet har kokat bort. 
Häll därefter i olivolja och persilja och rör ihop tillsammans med salt och peppar.

Ta en plåt och olja in med olivoljan.
Häll i löken.
Lägg i laxen med skinnsidan uppåt. 
Blanda vin och grädde och häll över fisken.
Ställ in i ugnen i 10 minuter.
Ta ut fisken och ta spadet och häll i en mixer.
Mixa spadet ihop med basilikabladen.
Dra av skinnet på laxen och häll över såsen.

Servera ihop med quinoan.

Här är alla ingredienser...bara att börja laga mat.

Här är det Albin som har hackat lök och paprika.  Trots att vi äter quinoa ofta  har jag aldrig tillagat det genom att rosta det först. Quinoasmaken kommer verkligen till sin rätt på ett helt annat sätt.

Bild på en olivoljad form med shalottenlök.

Laxen med basilikasåsen.
Quinoan när den är klar.


Mums filibaba, verkligen!

Rätten var fantastisk! Vilka smakkombinationer! Och oerhört enkelt var det att tillaga. Det blev knappt någon disk efter maten. 

En rätt värd att tillaga igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, Det ser verkligen gått ut! Ska också testa något ur kokboken /Agnes