Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

onsdag 18 januari 2012

Thai Fried Noodels

Denna rätt åt jag som oftast till lunch. Ingredienserna skiljer sig lite från ställe till ställe men i huvudsak är smaken sig lik. Den är superenkel att göra men kräver en del ingredienser. Detta var min favorit.

Ingredienser

bönnudlar
sesamolja
färska räkor
böngroddar
citrongräs
koriander, helst färsk
stekt, hackad vitlök
stekt, hackad gul lök
röd currypasta
chilipulver
fisksås
1 ägg
sojasås
naturella jordnötter, rostade och hackade i småbitar
morötter, strimlade som spaghettisar

Blötlägg nudlarna i några minuter och koka mjuka.
Häll i sesamolja i en wokpanna och lägg i nudlarna ihop med currypasta, fisksås, böngroddar och morot. stek i någon minut; putta ingredienserna lite åt sidan och kläck i ett ägg. Låt vara i en minut. Rör sedan ihop allt och woka en minut tillsammans med gul lök och vitlök. Smaka av med sojasås, jordnötter, chilipulver, koriander, citrongräs och räkor. Serveras alltid med några gurkskivor och en lime.

Mamma fick vara försökskanin och hon tyckte det var mycket gott. Smaklig måltid!

Några av ingredienserna. 


Snart dags att röra ihop.



Inga kommentarer: