Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

torsdag 26 januari 2012

Blomkålssoppa med havreformbröd


Här kommer ännu ett recept ur Jurgen Grossmans receptsamling. Superenkel och värmande soppa nu i vinterrusket. Även i detta recept får man anpassa ingredienserna om man är mjölkprotein- eller sojaallergiker till andra alternativ.

Ingredienser till soppan:

2 hackade schalottenlökar
400 gram blomkål, skuren i små bitar
0,4 lite kycklingbuljong
3 msk olivolja
3 dl laktosfri matlagningsgrädde, Valios (i receptet står det vispgrädde)
1/2 dl vitt vin
salt och peppar

Fräs löken i en kastrull tillsammans med olivoljan utan att löken tar färg.
Tillsätt blomkålen och fräs lite till.
Häll därefter i buljongen, grädden och vinet.
Koka tills blomkålen är mjuk.
Mixa soppan med en mixerstav och smaka av med salt och peppar.

Blomkålen finfördelad och schalottenlöken hackad och klar. 
Blomkålen kokar lugnt och fint.

Jag bakade havreformbröd till soppan. Detta recept finns i Provenas receptsamling och är även det superenkelt. Detta är ett nytt favoritbröd, mums!

Ingredienser till havreformbrödet:

4 dl vatten
1 tsk salt
1/2 dl olivolja (i receptet står det 1/2 dl flytande margarin)
1 påse torrjäst
9 dl Provenas glutenfria Havremjölmix för bröd

Blanda mjölmixen med torrjästen och saltet.
Mät upp det fingervarma vattnet och rör ned mjölblandningen.
Jag blandade min deg i hushållassistenten men det står att man kan göra det med elvispens degkrokar.
Kör en stund med låg hastighet och öka till hög hastighet någon minut.
Smörj en brödform på 1,5 liter med olivolja.
Häll över degen och täck med bakduk.
Låt jäsa på en varm plats i ca 40 minuter.
Pensla brödet med olivolja och strö över lite havregryn innan du ställer in brödet i ugnen.
Grädda brödet på 225 grader i ca 25 minuter.
Brödet färdigjäst...

...färdiggräddat!
Så här ser förpackningen ut.

Inga kommentarer: