Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

söndag 5 februari 2012

Pepparrotsgratinerad torsk

Ett recept ur Jurgen Grossmans kokbok som han vann årets nationalrätt med år 2003; kände att jag var lite nyfiken på hur det smakade. Var lite skeptiskt först då jag inte riktigt kunde förstå kombinationen mellan pepparrot och vitlök, men oj vad förvånad jag blev. Anpassa receptet efter allergi eller intolerans.

Ingredienser:

en stor bit riven pepparrot
ca 600 gram torsk
100 gram rökt nötkött i små tärningar (i receptet stod det rökt sidfläsk)
ett litet strimlat spetskålshuvud
några hackade schalottenlökar
2,5 dl valios laktosfria matlagningsgrädde (i receptet var det vispgrädde)
2 hackade vitlöksklyftor
1 kruka hackad persilja
4 stora potatisar skurna i halvcentimeter stora tärningar
lite olivolja
salt
vitpeppar
svartpeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Stek potatisen i olivoljan och tillsätt en tredjedel av det rökta nötköttet.
När potatisen är klar rör ner hälften av persiljan och stek i en minut.
Förväll kålen i saltat vatten och sila den därefter.
Koka kålen tills all vätska har försvunnit.
Häll i grädden och koka tills grädden blivit tjock.
Krydda med salt och vitpeppar.

Lägg torsken i en ugnsfast form.
Krydda med salt och svartpeppar.
Blanda pepparroten, resten av persiljan samt det rökta nötköttet och lägg ovanpå torskfilén.
Ställ in i ugnen i ca 5-10 minuter.

Lägg sedan den stuvade spetskålen på tallriken.
Lägg torsken ovanpå.
Garnera till sist med potatis och nötköttstärningar.

Rätten är enormt god och smakkombinationerna var fantastiska.

Allt hackat och klart.
In i ugnen ska torsken...


Mums





2 kommentarer:

Anonym sa...

Denna rätt verkar spännande och den ser jättegod ut! Får göra den till helgen, Victor älskar fisk och vill ha det varje lördag.
Kul med något nytt.
/Agnes

mekto sa...

Kanske skulle ha den till studiecirkeln=)