Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

fredag 10 februari 2012

Fläskkarré med potatisrösti, paprikacoulis och broccoli

Förra helgen träffades vi med en av mina vänner som har en son som är allergisk mot olika födoämnen. Resultatet blev att vi lagade en rätt ur Grossmans bok ihop, dock blev paprikacoulisen och potatisröstin endast uppskattad av oss vuxna, men vi älskade paprikacoulisen!

Ingredienser för 6 personer:

6 skivor fläskkarré
6 stora potatisar
4 stora röda paprikor
1 stor broccoli
salviablad (vi hade inga)
1 dl Carlshamns Gott i maten (i det befintliga receptet var det 2 msk Valios laktosfria créme fraiche)
olivolja
salt
svartpeppar
(vi skippade även parmesanosten)

Paprikacoulisen

Lägg in de tvättade paprikorna på en bakplåt (med bakplåtspapper) i ugnen på 200 grader i 20 minuter.
Ta därefter ut dem och lägg in dem i aluminumfolie en stund.
Skala sedan paprikan, ta bort kärnhuset och mixa den.
Lägg i en kastrull och smaka av med salt, peppar samt Carlshamns Gott i maten.
Värm upp såsen innan servering.

Potatisröstin

Skala och riv potatisen.
Krydda med salt och peppar.
Värm olivolja i en stekpanna och lägg i potatisen.
Lena föreslog att vi skulle dela "pannkakan" i fyra delar (samt att vi tog potatisen i två omgångar) vilket gjorde det enklare att vända den och vi fick åtta portionsbitar.
Vänd på röstin när steksidan är gyllenbrun och stek lika länge på andra sidan.
I receptet stod det att man skulle lägga allt i stekpannan och vända det hela som en kaka (vilket säkert också fungerar bra).

Broccolin lade vi in i ugnen tillsammans med paprikan. Vi saltade och hällde lite olivolja över.
I receptet skulle det vara parmesanost över, vilket vi skippade.

Fläskkarrén stekte vi rakt upp och ner med lite salt och svartpeppar då vi inte lyckades hitta någon salvia att inhandla.

Lenas man Christer kom precis hem när maten var klar och han tyckte den var mycket god=)

Till efterrätt blev det "Jobbets chokladbollar" som min vän Agnes har pratat varmt om. Hon har berättat att de är mycket godare i jämförelse med vanliga chokladbollar. Jag slog upp receptet på matklubben.se då jag ville prova dem...betyget helt klart: BÄTTRE ÄN VANLIGA CHOKLADBOLLAR! Både vuxna och barn instämde i detta.

Jag har dessvärre inga bilder på maten vi lagade (endast på vinet vi drack=)).

Recept på Jobbets chokladbollar:

(vi tog halva receptet)

150 gram mjölkfritt margarin
1,5 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
5 msk kakao
5 msk kallt kaffe
4,5 dl Sempers rena havre
kokos att rulla i


Lägg margarinet i en bunke som tål mikro.
Mikra det mjukt, nästan helt smält.
Häll i socker och vaniljsocker samt kakao och kaffe och rör ihop.
Tillsätt havregrynen och rör ihop med träslev till en smet.
Ställ in bunken i kylen i två timmar.
Gör bollar och rulla i kokos.
Så gooooda.



Inga kommentarer: