Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

tisdag 13 december 2011

Albins entrecôte med vitlökspasta

"Mamma varför kan du aaaaaaaldrig göra entrecôte, det är min favoritmat, åhhhh jag älskar entrecôte!"

Så länge sedan var det inte, men ok, här kommer recept på fredagsmaten (eftersom jag aaaldrig gör entrecôte åt Albin=)

1 kg entrecôte i ca 2 cm tjocka skivor
1/2 dl olivolja
5 pressade vitlöksklyftor
glutenfri soja (tjoho, Albin verkar tåla soja nu!!!, dock fortfarande under kontroll)
svartpeppar
lite mineralsalt


Rör ihop alla ingredienser  i en skål förutom köttet.
Lägg i köttet och rör ordentligt med handen så alla bitar får marinad.
Täck med en tallrik eller plastfolie och ställ in i kylen i ungefär en timme.

500 gram valfri pasta
3 skivade vitlöksklyftor
1 kruka basilika, hackad
100 gram riven parmesan
2 dl pumpafrön
1/2 dl olivolja
salt 
svartpeppar

Under tiden...
...koka upp valfri pasta och ställ åt sidan.


Stek pumpafrö i olivolja och vitlök, tills de fått lite färg.
Blanda i pastan med basilikan och parmesan.
Smaka av med salt och peppar.

Ta ut köttet och stek hastigt, ungefär 1 minut på varje sida på hög värme.
Lägg köttet i en skål. 
Ta grädde och häll i stekpannan.
Rör i lite soja, smaka av med lite mer salt vid behov och svartpeppar.
Lägg i hälften av köttet. (Detta för att ena barnet tycker om sås, andra inte.)

Servera med en grönsallad.

Pastaskruvar av majs från Orgran.

Gräddsås med entrecôte.

Entrecôte utan gräddsås.








2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, mums.....

mekto sa...

Du är bäst, kram=)