Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

lördag 10 december 2011

Lussebullar

Vad vore en mörk decemberkväll utan Lussebullar...här kommer ett recept på inte så söta Lussebullar som vi även bakade ut med mandelmassafyllning. Mums!

50 gram jäst
100 gram smält smör
5 dl mjölk
2 msk Fiberhusk
1 ägg
1/2 dl rårörsocker
2 pkt saffran 
1/2 tsk kardemumma
några saltkorn
1/2 tsk bikarbonat
ca 12 dl valfri mjölmix (jag använde Sempers fina mix)

Fyllning till bullarna
100 gram riven mandelmassa
rumsvarmt smör

Pensla bullarna med 1 ägg och 2 tsk vatten.

Smula jästen i bunken.
Smält smöret och häll i mjölken. 
Värm till 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör om till jästen har löst sig.
Blanda ner Fiberhusk, salt, saffran, kardemumma, rårörsocker och ägg.
Rör om ordentligt och låt stå i 15 min.
Blanda mjölmix och bikarbonat och rör ner i degspadet.
Blanda gärna degen i hushållsassistent eller med elvispens degkrokar i ca 5 minuter.
Låt degen jäsa under bakduk eller plastfolie till dubbel storlek i ungefär en halvtimme. 

Nu börjar det bubbla i degspadet.
Låt maskinen gå i ungefär 5 minuter på hög hastighet.
Låt jäsa till dubbel storlek.



Ta upp degen och knåda den lite.
Dela degen i ca 3 lika stora delar. 

Knåda.

En deg kavlar du ut och brer på med smör och häll strö över riven mandelmassa.
Rulla ihop degen och skär i ca 2 cm tjocka skivor.
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och täck med bakduk eller plastfolie.

Kavla ut en bit.

Bre ut smöret och strö över riven mandelmassa. Socker är inte nödvändigt, det bli sött av mandelmassan.



Dela de andra två degbitarna i lika stora delar.
Forma till lussebullar.

Här ligger dom och väntar på att bli formade, barnen tog över hela den biten i år.

Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar och täck.
Sätt ugnen på 210 grader (varmluftsugn)
Låt allt jäsa i ca 40 minuter.
Pensla med uppvispat ägg.

Strö pärlsocker på bullarna.
Garnera lussebullarna med russin.

Grädda i ca 10 minuter och låt bullarna svalna på galler med bakduk.




Så här fint dukade barnen till fikat. Bilden gör inte deras fina lussebullar rättvisa, men goda det blev dom.








Inga kommentarer: