Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

söndag 28 augusti 2011

Banan- och blåbärskaka

Sen födelsedagsfika för Edvin som fyllde 7 år för några veckor sedan. En alldeles underbar och nyttig kaka som alla vuxna tyckte om, barnen fick istället hembakade wienerbröd då kakan inte föll dem i smaken. Här kommer receptet och en bild på mitt alldeles ljuvliga kakfat, banan- och blåbärskakan hittar ni i mitten.

200 gram blåbär, färska eller frusna
3 grovhackade, mogna bananer
3 dl grovhackade nötter (mandlar, hasselnötter, pecannötter)
4 ägg
2 dl kokos
2 msk fiberhusk

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen i ca 5 minuter, rör i fiberhusk och låt stå i ungefär 5 minuter. Blanda i kokos, nötter, blåbär och bananer. Konsistensen ska vara som en sockerkakssmet; vid behov kan man röra i lite mjölk. Olja en 1,5 liters form och bröa med kokos. Häll i smeten och ställ in i ugnen i ca 30 minuter. Jag har alltid ugnen på varmluft, anpassa till vanlig, med andra ord lite högre temperatur. Låt svalna helt. Mumsig! Ännu godare dagen efter.



2 kommentarer:

emir sa...

Jag gillar den i varje fall:)

Anonym sa...

låter mycket gott. manja