Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

söndag 4 september 2011

Surdegsbröd

Igår äntligen blev surdegsbrödet klart! Det är underbart med surdegsbröd speciellt för oss som äter glutenfritt och annars inte kan ha bröd stående då det blir torrt så fort det stått framme en dag. Glutenfritt surdegsbröd däremot kan stå framme i några dagar utan att det blir torrt eller gammalt istället är det saftigt och alldeles perfekt i smak och konsistens och nyttigt!
Här kommer surdegsblandningen till detta bröd; jag kommer lägga en ny surdegsgrund i nästa vecka på Jyttemjöl som är gjort av råris, majs och bovete. Det är lite nyttigare än de andra glutenfria mjölsorterna.

Dag 1 - blanda 1 dl vatten, 1 rårivet äpple och 1 dl av Hammermuhles fullkornsmjöl, häll i en glasburk med lock och ställ i rumstemperatur, ca 20-25 grader.
Dag 2 - blanda 1 dl vatten och 1 dl av samma mjölsort och rör ner i blandningen från dag 1.
Dag 3 och 4 - samma sak som dag 2.
En gång om dagen kan man skaka lite på burken, tänk på att ta en stor burk så kulturen kan växa.

Dag 5 - nu är surdegsgrunden klar att användas. Ta 2 dl surdegsgrund och häll i en stor bunke.Ställ in resten i kylen. Du kan mata din surdegsgrund genom att var sjätte dag ta  ut den ur kylskåpet, mata med 1 dl vatten och 1 dl mjöl. Låt stå i rumstemperatur över natten och ställ tillbaks i kylen igen. Så här kan du hålla kulturen levande i all oändlighet.

Brödet
Dag 1 -Blanda surdegsgrunden med 1 dl mjöl och 1 dl vatten och täck med platsfolie, låt stå över natten.
Dag 2 - Lägg surdegsgrunden i en köksassistent och häll i 4 dl ljummet vatten och såpass mycket mjöl att det bildas en kladdig deg. Kör assistenten i 10 minuter på hög hastighet, mot slutet tillsätter du 0,5 msk mineralsalt och 1 tsk hel kummin. Nu är degen klar.
Man kan tillsätta hackade valnötter, färska kryddor som oregano, linfrö, solrosfrö balnd annat, det är supergott. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek, min deg brukar ta ungefär 5 timmar tills den blir klar.
Häll över degen i en smord form och täck med platsfolie. Låt degen jäsa i ungefär 2 timmar i formen.

Lägg in brödet i ugnen på 250 grader i 10 minuter. Sänk värmen till 200 grader och grädda i ca 45 min till.
Låt svalna på galler utan bakduk för en perfekt skorpa.

Det här brödet är så himla gott med lite smör, ekologisk Boxholmsost (som vi köper i ostaffären vid Saluhallen på Grönsakstorget) och en paprikaskiva!
Här kommer lite bilder på resultatet, lägger in ett kort på surdegsgrunden nästa gång jag matar den och hela proceduren med Jyttemjölet.







Inga kommentarer: