Du är vad du äter...men vad äter du?

Jag är mamma till en glutenintolerant och en med multipla födoämnesallergier. Jag älskar att baka och laga glutenfri/hälsomat. Jag vill dela mina framgångar och bättre hälsa med er men även mina motgångar.
Jag kommer att uppdatera min blogg ungefär två gånger i veckan i början, med befintliga och nya recept.
Hoppas vi ses! Och glöm inte att stanna upp och njuta av livet!

onsdag 7 september 2011

Plommonchutney och plommonmarmelad

I helgen var vi i stugan och plockade bland annat gula små söta plommon från vår grannes Kaj plommonträd. Vi plockade även stora röda plommon av en annan grannes plommonträd som försökte sig på att göra sylt förra sommaren. Hans syltkokning resulterade endast i socker över hela köksgolvet; så han överlåter istället jobbet till mig.

Här kommer en bild på vad vi plockade ihop.






Och här kommer söndagskvällens recept på Plommonchutney. Jag gjorde två olika, en på de gula plommonen och en på de röda. Jag använde mig utav ekologiska ingredienser.

1,5 kg urkärnade plommon
2 gula lökar
2 dl äppelcidervinäger
2 dl rårörsocker eller muscovadosocker
1 röd, finhackad chilipeppar
malen nejlika, kryddpeppar, koriander och kanel, ca 1 tsk av varje
en nypa malen kardemumma
3 tsk mineralsalt
konserveringsmedel

Blanda alla ingredienser (förutom konserveringsmedel) och koka i ungefär en timme. Ta bort grytan från värmen, skumma av och tillsätt konserveringsmedel. Häll upp plommonchutneyn i rengjorda, varma glasburkar. Förslut och ställ in i kylen.

Recept på gul plommonmarmelad

2 kg gula plommon
1 påse Melatin pektinmedel (gul)
12 dl rårörsocker

Kärna ur plommonen. Koka upp frukten, utan vatten. Rör i grytan så inte plommonen bränner. Blanda i pektinmedlet och koka på hög värme i en minut. Rör ner sockret och koka i ytterligare en minut. Ta bort grytan från värmen och skumma av. Häll i plommonmarmeladen i rengjorda, varma glasburkar. Förslut och ställ in i kylen.


Recept på röd plommonmarmelad med kanel


1,5 kg plommon
12 dl syltsocker
2 tsk malen kanel

Kärna ur plommonen. Koka upp frukten, även denna utan vatten. Rör i grytan så inte plommonen bränner. Koka hastigt i ca 2 minuter. Rör i syltsockret och koka i ytterligare 2 minuter på hög värme. Ta bort grytan från värmen och skumma av. Rör i kanel. Häll plommonmarmeladen i rengjorda, varma glasburkar. Förslut och ställ in i kylen.

Banens favorit är marmeladen med kanel; den tycker dom smakar som godis.
Plommonchutneyn kan med fördel användas på lätt kokta risnudlar och stekt kycklingfile´ med ruccola. Den är helt ljuvlig i smaken; mangochutney - släng dig i väggen.

Bilder på söndagsjobbet=)

Edvin kärnade ur plommonen.


Löken hackad och klar.


Allt klart och paketerat.

Mums filibaba!

Inga kommentarer: